Arvoa tuottava malli työmaalogistiikkaan – mitä se oikeasti tarkoittaa?
Lean-ajattelu ja -toimintamallit ovat hivuttautuneet autoteollisuudesta myös rakennusalalle. Perusajatuksena on, että virtausta parannetaan, hukkaa vähennetään kaikessa tekemisessä ja jalostetaan prosesseja yhdessä osaamisen ja kokemuksen karttuessa.
Lean on kuin talo. Sen katto on asiakas, jolle tuotetaan arvoa. Talon sisällä on osaaminen ja yhdessä tekeminen. Perustan muodostavat johtamismenetelmät ja standardoidut prosessit. Katto on siis asiakkaan arvo – vastaus johonkin tarpeeseen. Eri asiakkaille tämä tarkoittaa erilaisia asioita, jopa rakentamisen saralla. Rakennus tehdään tiettyä tarkoitusta varten: tällaisia ovat esimerkiksi toimiva sairaala (tilaajan tarve) tai arvon tuottaminen perusliiketoimintaan (päätoteuttajan tarve).
Jo rakennuksen käyttötarkoitus määrittelee paljon, mutta myös rakentamisen kustannus ja aikataulu asettavat ehtoja tekemiselle. Kaikki osapuolet työskentelevät yhdessä täyttääkseen laadulliset, taloudelliset ja aikataululliset tavoitteet. Samalla jokainen pyrkii optimoimaan omaa kulurakennettaan, jotta liiketoiminta olisi kannattavaa. Selkein arvon mittari on tässä kohtaa euro, unohtamatta laatua ja aikaa.