Yhteensä yli 25 000 tahtivaunua
Olimme logistiikkaurakoitsijana hotellihankkeessa, jossa vanha, mm. Varman pääkonttorina sekä Euroopan kemikaalivirastona (ECHA) toiminut kohde muutettiin Scandic Helsinki Hub kokoushotelliksi. Hankkeen rakennuttajana toimi Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma ja päätoteuttajana Haahtela-rakennuttaminen Oy.
Tahtituotantona tarkasti ennalta sovitussa rytmissä
Kohde toteutettiin tahtituotantona. Tahtituotannossa työt on jaettu tietyn pituisiin osiin eli tahteihin, ja näin työnvirtaus on tasainen ja ennalta suunniteltu. Kohteessa oli neljän tunnin tahti ja kaikkiaan tahtivaunuja oli 25 696. Toimitimme työmaalle vain seuraavaan työvaiheeseen tarvittavat materiaalit ns. logistissa tahtivaunuissa, joita oli yhteensä 5 250 kappaletta.
– Päätös toteuttaa hanke neljän tunnin työ ja tavaratoimitus (JIT) -tahdissa toi päätoteuttajalle tarpeen löytää kumppanikseen LEAN-ajatteluun kykenevän logistiikkatoimijan. Useamman tahon kanssa käytyjen neuvottelujen pohjalta TPEX valikoitui yhteistyökumppaniksi, Haahtela-rakennuttaminen Oy:n työpäällikkö Mika Paju kertoo.
Tahtituotantoon suunniteltujen 36 000 toimitusyksikön hallitseminen edellytti päivittäistä prosessipoikkeamien tunnistamista sekä niiden juurisyiden selvittämistä.
– Jalkautimme yhdessä jatkuvan parantamisen toimintatavan osaksi logistiikkaprosessia. Se osaltaan mahdollisti JIT-toimitusten onnistumisen. Tunnistimme NPL 2 -järjestelmän kehittämistarpeen osana JIT-toimitusprosessia, jolloin Evianet Solutions Oy teki ohjelmistoon päivityksiä koko hankkeen ajan. TPEX onnistui yhteistyökumppaneineen erinomaisesti. He osoittivat hyvää yhteistyö- ja kehityskykyä koko hankkeen ajan, hän summaa.
Yhteiset pelisäännöt työn tukena
Kuten aina, kaikki alkoi hyvistä pohjatöistä. Ennen työmaatekemisen alkamista laadimme työmaalle logistiikkaohjeen sekä laskimme tarvittavat resurssit karkean massoittelun pohjalta. Logistiikkaohje on sopimusasiakirja, jolla täsmennetään työmaan logistiset toimintatavat, käytännöt, vastuut ja velvoitteet. Työmaatekemisen rinnalla suunnittelimme logistiikkaa päätoteuttajan ja urakoitsijoiden kanssa kolmikantaisesti sekä koordinoimme materiaalivirtoja välivaraston kautta työmaalle. Käytimme välivarastoa, jotta saimme optimoitua materiaalit päivittäisiin kuljetuksiin kulloisenkin tarpeen mukaan.